måndag 14 juli 2008

Tacopaj

Jag lagade världens godaste paj igår när pappa kom på söndagmiddag: tacopaj.

Deg:

4 dl mjöl
2 msk bakpulver
50 g margarin (jag tar flytande, drygt 1/2 dl)
1,5 dl mjölk

Blanda ingredienserna i en bunke. Tryck ut i en pajform. Ingen kylning eller förgräddning behövs.

Fyllning:

ca 400-500 g köttfärs
1 påse tacokrydda
gul lök (en stor eller två små)

1 burk creme fraiche (jag brukar ta Yoplaits 8 %)
ca 4 msk majonnäs
1 röd paprika
1 röd lök
4 tomater (jag brukar hoppa över tomaterna eftersom min sambo inte gillar tomater)
riven ost
salt och peppar

Stek köttfärsen och löken. Blanda i tacokryddan och ca 1 dl vatten. Bred ut i formen ovanpå degen.

Blanda creme fraiche och majonnäs i en bunke. Salta och peppra. Hacka paprikan, rödlöken och tomaterna och blanda i creme fraice-röran. Bred ut ovanpå köttfärsen. Strö över riven ost i lagom mängd.

Grädda ca 20-30 min på 200 graders värme. Färdigt när osten är smält och degen ser lagom gyllenbrun ut. Severa gärna med en god sallad till. Supergott!

Inga kommentarer: